MenuButton

Om ambitieuze groeidoelstellingen te kunnen realiseren, is het als organisatie belangrijk uw verkoop, marketing en customer service te blijven professionaliseren.

Wat is CRM?
CRM staat voor Customer Relationship Management, in het Nederlands: relatiebeheer.
CRM staat zowel voor een bedrijfsstrategie waarbij de klant centraal staat als voor het systeem dat binnen een bedrijf wordt gebruikt om klantgegevens te registreren, het CRM-systeem of relatiebeheersysteem.

Frontoffice en backoffice
Een CRM-systeem wordt ook wel een frontoffice systeem genoemd, omdat het extern gerichte bedrijfsprocessen ondersteunt, terwijl boekhoudkundige (ERP) systemen die met name interne bedrijfsprocessen ondersteunen, backoffice systemen worden genoemd. Wanneer CRM-systemen worden uitgebreid met belangrijke onderdelen van backoffice systemen, zoals het beheer van productinformatie en het aanmaken van offertes en genereren van facturen (functionaliteiten die bij de uitgebreidere edities van SugarCRM aanwezig zijn) spreekt men van mid-office functionaliteiten.

CRM-systemen die een uitbreiding zijn van een backoffice systeem blijken in de praktijk vaak te rigide om de weerbarstige praktijk van klantcontact goed te kunnen ondersteunen. Vaak vervallen sales- en accountmanagers dan in het gebruik van een eigengemaakte MS Excelsheet om de verkoopgerelateerde informatie op orde te houden.

Waarom een CRM?
Een CRM is erop gericht om de processen te optimaliseren om:
A) prospects te ontwikkelen en als klant te winnen
B) bestaande klanten te bedienen en te behouden
C) partners te ondersteunen en te assisteren bij het werven van klanten.

Belangrijk drijfveren om een CRM te implementeren:

Intern:

  • Een efficiëntere, professionelere verkooporganisatie.
  • Beter en integraal beeld van de klant en zijn interactie met de organisatie.
  • Meer inzicht (kwalitatief en kwantitatief) in Sales, Marketing en Customer Service processen.
  • Verbeterde samenwerking tussen afdelingen met klantcontact.

Extern:

  • Werven van meer klanten door een effectiever gebruik van tijd en middelen.
  • Behalen van meer omzet door verborgen verkoopkansen te verzilveren.
  • Realiseren van grotere klanttevredenheid door het overzichtelijk in kaart brengen van klantbehoeften.

Wat zijn de belangrijkste succesfactoren van een CRM implementatie?
Een CRM systeem brengt mensen, processen (de werkwijze van die mensen) en systemen bij elkaar. En een succesvolle invoering ervan valt of staat met de adoptie door gebruikers.

On-Site hanteert een "CRM-360-methodiek", waarbij mensen, processen en systemen op elkaar worden afgestemd. Bovendien gebruiken we voor de technische implementatie een Agile ontwikkelmethodiek die benodigde flexibiliteit mogelijk maakt en inspeelt op de (mogelijk) veranderende eisen en verbeterde inzichten gedurende het implementatietraject.

Bel ons of stuur ons een bericht voor een vrijblijvende kennismaking.